Вчені остаточно розкрили секрет блукаючих каменів з Долини Смерті

Вчені з США ретельно вивчили процес, який змушує валуни з чорного доломіту рухатися по дну висохлого озера Рейстрек-Плайя в Долині Смерті. Досі ніхто з учених не зміг пояснити, якась невидима сила рухає сотні кам'яних уламків і залишає доріжки позаду них. У результаті дослідники виявили, що штовхає камені по дну озера лід, схожий на бите скло, передають "Вести".

Раніше геологи припускали, що провідну роль у цьому дивному русі відіграє поєднання вітру, дощу і льоду. Однак мало хто очікував, що відповідь криється в тонких, як шибки, крижинках, рухомих легким вітерцем (а не штормовими вітрами).

Рейстрек-Плайя знаходиться на висоті 1130 метрів над рівнем моря, в трьох годинах їзди від найближчого міста. Вона оточена горами і ночами температура там може іноді падати до нуля. Дослідники почали вивчати регіон в 2011 році, створивши метеостанцію й розставивши безліч камер і помістивши на камені GPS-датчики. Як тільки якийсь камінь починав рухатися, пристрої записували його положення і прискорення.

Однак коли дослідники прибули на місце в грудні 2013 року, щоб перевірити прилади і замінити батареї, вони виявили, що за Рейстрек-Плайя розлилося озеро, що охоплює близько третини майданчики довжиною 4,5 кілометра (це місце саме по собі є висохлим озером і іноді заповнюється водою). Глибина була всього 7 сантиметрів, і вночі озеро замерзало. Одного разу вчені сиділи на південній частині узбережжя і почули тріск - це були камені.

Команда спостерігала, як лід рухався повз каменів, часто розвалюючись на шматки, але все-таки злегка проштовхуючи їх вперед. Темп був занадто повільний, щоб визначити швидкість на око. Коли лід розтанув, погляду вчених з'явилися чіткі стежки, залишені більш ніж 60 рухомими камінням.

Автор: Евгений Плотский | Дата публикации: 29.08.14 |