Вчені вперше синтезували ДНК з трьома парами підстав

Американські вчені з TSRI (The Scripps Research Institute, Дослідний інститут Скріппса) вперше синтезували ДНК з трьома парами підстав і виростили на її основі культуру бактерій, здатних до самовідтворення. Біологи представили свою роботу в журналі Nature, коротко з її результатами можна ознайомитися на сайті Phys.org.

Вченим вдалося синтезувати плазміду з штучної третьою парою підстав і вбудувати її в ДНК клітини кишкової палички. Отримана плазміда містила, поряд з природними парами комплементарних основ ДНК аденіну (A) і тимін (T), гуаніна(G) і цитозіна (C), штучну пару підстав, позначену авторами як X і Y. Ученим вдалося добитися відтворення плазмід з напівсинтетичній ДНК без втрати штучного компонента ДНК. Для цього біологи використовували спеціальний транспортер, без якого штучна пара підстав зникає з ДНК. Таким чином ученим вдалося добитися контролю над синтетичною ДНК.

Дослідники працювали над створенням штучної ДНК з кінця 1990 років; основна складність полягала в підборі штучної пари підстав, сумісної з природної ДНК і здатної до самовідтворення. Вже в 2008 році біологи опублікували статтю, в якій визначили набір нуклеозидів, встраивающихся в подвійну ланцюжок ДНК аналогічно природним підстав, і здатних до реплікації в присутності потрібних ферментів. У 2009 році вчені знайшли сімейство ферментів, здатних транскрибувати таку полусинтетическую ДНК в РНК. Однак на той момент дослідникам не вдалося змусити повноцінно працювати штучну ДНК в умовах живої клітини.

Надалі вчені планують в умовах клітини транскрибувати зі штучної ДНК відповідну РНК. При цьому, за словами вчених, з такою РНК будуть отримані нові амінокислоти, властивості яких можуть бути вельми несподіваними. Штучні ДНК, на думку дослідників, можуть зайняти важливе місце в медицині при діагностиці, профілактиці та лікуванні різних захворювань, а також у сільському господарстві.

По материалам: LENTA.RU