Астрономи розкрили таємницю відсутності морів на зворотному боці Місяця

Вчені з Університету штату Пенсільванії і НАСА з'ясували причини відсутності морів на зворотному до Землі боці Місяця. Дослідження вчених опубліковано в The Astrophysical Journal Letters, коротко з ним можна ознайомитися на сайті університету.

Фахівці пов'язали відсутність морів на «темній» (зворотної) стороні Місяця з співвідношенням товщини кори видимої і зворотної сторін місячних півкуль. На думку вчених, в результаті зіткнення 4,5 мільярда років тому Землі з гіпотетичним космічним тілом під назвою Тейя зовнішні шари Землі і Тейи сформували Місяць, яка була у 10-20 разів ближче до Землі, ніж сьогодні. Місяць з-за такого інтенсивного взаємодії з Землею вдалося обертатися з періодом, що дозволяє бути завжди поверненою тільки однією стороною до Землі.

У той час обидві планети, Земля і Місяць, були досить гарячими, проте Місяць із-за своїх відносно невеликі в порівнянні з Землею розмірів остигала швидше, ніж Земля, причому «темна» сторона супутника охолоджувалася і ставала твердою швидше. Дослідники пов'язують це з тим, що на бік Місяця, повернену до Землі, інтенсивно діяло тепло з боку планети, яка до того часу була розпечена до 2,5 тисяч градусів Цельсія.

Кальцій і алюміній швидше осідали на поверхні «темної» сторони Місяця, роблячи її твердіше і товщі. На іншій стороні супутника, де кора була тонше, астероидные удари розривали слабку кору і провокували виникнення потоків базальтової лави, які і призвели до виникнення морів. На зворотному боці Місяця з-за великої товщини та твердості кори такі удари призвели тільки до виникнення безлічі розкиданих долин, кратерів і гірських хребтів.

Тейя, на думку вчених, мала схожі з Марсом розміри (діаметр Марса в два рази менше діаметра Землі), і після зіткнення з Землею продовжила свій рух без значних втрат. Згідно моделі ударного формування Місяця, запропонованою вченими в середині 1970-х років, це призвело до особливої небесної механіки Землі у Сонячній системі і специфічному кліматичного режиму на планеті, що дозволяє існувати життя.

Вперше моря на зверненої до Землі боці Місяця побачив Галілео Галілей, а їх відсутність (на зворотному боці Місяця всього два великих моря - Москви і Мрії) на «темної» сторони супутника зафіксував у 1959 році радянський зонд «Луна 3».

По материалам: LENTA.RU