Фізики вперше виявили екситони в металі

Вчені США та Сербії вперше виявили экситон в металі. Стаття авторів опублікована в журналі Nature Physics, коротко з нею можна ознайомитися на сайті Phys.org.

Фахівці у своїй роботі досліджували взаємодію світла й матерії: електромагнітної хвилі, що падає на срібний кристал. В товщі металу звичайне экситонное збудження, як вважалося, може тривати близько однієї десятої квадриллионной (квадрильйон в системі з короткою шкалою - це число з 15 нулями) секунди, що ускладнює його спостереження. Фахівцям вдалося зафіксувати на поверхні срібної пластини довгоживучі экситонное стан, що перевищує стандартне для металів в 100 разів. Таке життя екситона теоретично було передвіщено сербським вченим, а його колегам з США вдалося спостерігати квазичастицу в експерименті.

Для цього фахівцями використовувалася спеціальна техніка багатовимірної когерентної спектроскопії, яка трансформує методи спектроскопії ядерного магнітного резонансу в спектроскопію видимого, ультрафіолетового та інфрачервоного діапазонів випромінювання. У цьому вченим допоміг лазер, який опромінював пластинку електромагнітними імпульсами тривалістю 15 фемтосекунд.

Экситоном вчені називають довгоживучі збуджений стан у наносистеме, яке складається з електрона і позитивно зарядженого дірки. Рух пов'язаних електрона та дірки в кристалі і супроводжуючі це процеси переносу енергії зручно описувати як переміщення квазічастинки - екситона.

Екситони відіграють важливу роль в процесах фотосинтезу і перетворення енергії у фотоелементах. До досліджень учених екситонні порушення спостерігалися тільки у діелектриках і напівпровідниках.

По материалам: LENTA.RU