Вчені визначили область виникнення потужних гамма-сплесків

Астрономи Німеччини, Швеції, США та Іспанії виявили, що джерело потужних гамма-сплесків від джетів знаходиться в безпосередній близькості до сверхмассивным чорним дірам. Стаття авторів опублікована в журналі Monthly Notices of the Royal Astronomical Society, коротко з нею можна ознайомитися на сайті Phys.org.

До такого висновку вчені прийшли, систематично спостерігаючи постійні тимчасові затримки між спалахами в радіо - і гамма-діапазонах в різних галактиках. Астрономи виявили, що радиовсплеск відстає від гамма-спалахів приблизно на два тижні. Раніше вчені не знали, в якій області джета відбуваються гамма-спалахи: вважалося, що вони могли мати місце і на дальньому кінці джета, в значному видаленні від чорної діри.

У своєму дослідженні вчені вивчали радіо - і гамма-сплески, використовуючи дані від програми F-GAMMA і космічного гамма-телескопа НАСА «Фермі». F-GAMMA використовують три однозеркальных телескопа, два з яких розташовані в Эффельсберге в Німеччині і один - в Піко Велете в Іспанії. З допомогою цих обсерваторій астрономи протягом декількох років вивчили близько 60 спалахів в активних галактиках.

Джет - струмінь плазми, що викидається з околорелятивистской швидкістю з центру активних галактик (тобто галактик, в центрі яких знаходиться активна надмасивна чорна діра); як правило, має дві струменя, спрямовані протилежно один одному і перпендикулярно диску галактики. Ці струмені утворюються в результаті відштовхування магнітним полем частині плазми, що утворюється в результаті аккреції речовини на чорну діру.

У своєму дослідженні вчені вперше виявили зв'язок між спалахами в гамма - та радіодіапазонах, а також, використовуючи знайдену кореляцію, локалізували ділянку джета, на якому відбувається гамма-сплеск. Робота вчених дозволяє краще зрозуміти природу освіти релятивістських струменів і структуру активних ядер галактик.

По материалам: LENTA.RU